Top 10: A trtnelem legsz*r*bb F1-es auti
F1-live 2011.11.04. 16:50
A RichardsF1.com nem pp szerny kritikai megkzeltssel sszegyjttte a Formula.1 trtnelmnek 10 "leggzabb" autjt.
10. hely, az 1980-as Ferrari
A Ferrari 1979-ben vilgbajnoksgot nyert, majd az 1980-as vadra komoly ksrletezsbe kezdtek s megalkottk a 312T5-t. A rivlis csapatok remekl ki tudtk hasznlni a talajhats adta lehetsgeket az autn. Az olasz csapat 1979-es T4-e valsgos gyngyszem volt, m a T5 egy katasztroflis vet hozott nekik.
A legnagyobb hiba a motorban s a motorburkolatban volt keresend, a 12 hengeres aggregtor ugyanis nehzkesnek, lassnak s megbzhatatlannak bizonyult. Nemhogy a konstruktri vilgbajnoki cmet nem tudtk megnyerni s a csapat a 10. helyre csszott, de a Kanadai Nagydj htvgjn Jody Sheckter mg kvalifiklni sem tudta magt…

9. hely, az 1977-es BRM P207
A BRM-nl mr az vad is sokat sejteten kezddtt, amikor a csapatnak azrt kellett kihagynia az vadnyit futamot, mert a „gynyrsg” nem frt be a teherhaj egyik kontnerbe sem. Az autt a szabadsz tervez, Len Terry alkotta azzal a cllal, hogy a BRM csapata visszatrhessen a rajtrcs els kt sorba. Mivel itt van a listn, ezrt valsznleg mindenki szmra egyrtelm, hogy a dolgok nem pp a terv szerint alakultak.
A Brazil Nagydjon, az 1977-es szezon msodik futamn, mr a BRM is versenybe szllt, egy krre… Ugyanis a tlmelegedett motor miatt hamar kiszlltak a versenybl. Ez azonban csak a kezdet volt, hisz ksbb mr a versenyre val kvalifikls is alapvet problmkat okozott a csapatnak. A BRM a lnyegesen knnyebb Cosworth DFV motorok helyett a nagyobb s nehzkesebb V12-t vlasztotta, melyhez ragaszkodott is. St, az volt igazn kzrhej trgya, amikor az vad kzepn j alvzat s teljesen j karosszrit ptettek ugyanazokon az alapokon. Remek dnts volt, tnyleg.

8. hely, az 1998-as Williams FW20
Az 1990-es vek vilgbajnoki sikerei utn a csapat sorra kezdte elveszteni az igazn rtkes tulajdonait, ilyen volt Damon Hill, a Renault motorok s Adrian Newey. 1991 ta ez volt az els aut a Williams csapatnl, melynek semmi kze nem volt Newey-hoz, s ez meg is ltszott rajta.
Az aut nem viselkedett jl az j gumiszablyok miatt, Villeneuve s Frentzen sszesen 38 pontot szereztek egsz vben. Katasztrfa volt az egsz vad az 1997-es dicssgek utn. Jacques Villeneuve viszont kpes volt megmeneklni s a British American Racing piltja lett, hogy megvja magt a tovbbi kudarcoktl, na de vrjunk csak…

7. hely, az 1999-es BAR Supertec 01
Adrian Reynard, a vezet tervez kijelentette, hogy ezzel az autval mg 1999-ben kpesek lesznek megszerezni Jacques Villeneuve-el az els gyzelmket, hisz a Reynard ltal tervezett sszes aut kpes volt eddig erre a tbbi kategriban.
Nos, az grettel ellenttben rpke 10 hnap utn nem az volt Villeneuve problmja, hogy mg nem sikerlt futamot nyernie a BAR-al, hanem az, hogy egyszer sem ltta meg a kocks zszlt. Vgl a szezon 12. versenyn, a Belga Nagydjon egy lenygz 15. helyet sikerlt produklnia.

6. hely, az 1993-as BMS Scuderia Italia Lola Ferrari T93/30
A Scuderia Italia 5 Formula 1-es szezonja alatt csak szerny eredmnyekre volt kpes. Ez rendben is van, nem jdonsg, no de az 1993-as vadot mindenkpp ki kell emelni a csapat trtnetbl, mely azzal kezddtt, hogy a korbbi partner, a Dallara nem biztostott szmukra karosszrit.
Itt jtt a kpbe a Lola. Az egyttmkds eredmnye szerintk egy „hagyomnyos” aut lett, a versenyzk (Luca Badoer s Michele Alboreto) inkbb az „irnythatatlan” s „vezethetetlen” jelzket hasznltk. Az vad sorn 7 alkalommal nem tudtk magukat a rajtrcsra kvalifiklni…

5. hely, az 1988-as Ligier Judd
A csapat vezetsge inkbb arrl volt hres, hogy szeretett hossz, pezsgzsekben gazdag ebdeket szervezni s lltlag az 1988-as autrl is ilyen krlmnyek kztt dntttek. Az autt Michel Ttu s Michel Beaujon tervezte, sszesen ngy zemanyag tartllyal rendelkezett az aut kt oldaln, a motor s a pilta kztt, valamint a vlt s a motor kztt is volt egy!
Stefan Johansson s Ren Arnoux megtett minden tlk telhett, de gy se voltak kpesek a pontszerzsre. Johansson 9, mg Arnoux 12 alkalommal volt kptelen a rajtrcsra kvalifiklni magt.
„Gyakran azzal vicceldtnk, hogy az aerodinamikrt felels szakember Galileo (Galilei), mert az egyetlen dolog, ami a fldn tartotta azt az autt a gravitci volt”- emlkezett vissza egykor Johansson.

4. hely, az 1992-es Ferrari F92A
A Ferrari radiklis, dupla padllemezzel elltott 1992-es autja arra volt hivatott, hogy a mrka ismt visszajusson a cscsra, de inkbb egy Chuck Norris fle puszttst vgzett. Az olasz istll egy j szakembert bzott meg az aerodinamikai feladatok elltsval, a francia Jean-Claude Migeot-ot, akinek nem tetszett a szimpla padllemez, mert az nem biztost elegend leszortert.
Az aut teljestmnye valsgos szgyen volt, sszesen 21 pontot szereztek. Jean Alesi 3. helye is inkbb az rdemeit regbti, mint az autt. Ezt a Ferrari-nl is felismertk s a San Marini Nagydjtl kezdve mr csak a kvetkez vi aut tervezsre fkuszltak.

3. hely, a 2000-es Prost Peugeot AP03
El is rkeztnk a lista els dobogs helyezettjhez. Alain Prost, aki olyan rzkkel bnt az aut egyenslyi belltsaival, mint az ta is kevesen, valahogy nem volt kpes ezt a tudst tadni a sajt autinak.
Alan Jenkins tervezte a 2000-es modellt, a „korszerstett” V10-es motorokat pedig a Peugeot biztostotta. Az autk egybknt remekl szerepeltek a szezont megelz teszteken, br ez nagy valsznsggel csak a szponzorok figyelmnek a felkeltsre szolglt. Nick Heidfeld s Jean Alesi olyan autt kapott, melyben valsznleg sok mindent meglehetett tallni, csak az egyenslyt nem. Mg az vad kzepe eltt tvozott a csapattl Jenkins. Az vad vgre a csapat pontok helyett szmos be nem fejezett versennyel rendelkezett s a Peugeot is killt mglk…

2. hely, az 1997-es MasterCard Lola Ford T97/30
A dnts 1996-ban szletett arrl, hogy a Lola belp a Formula 1-be az 1998-as szezontl kezdve, m a tervekkel ellenttben a MasterCard ragaszkodott ahhoz s erltette a vezetsget, hogy lpjenek be mg az 1997-es vad kzben.
A hirtelen sszetkolt Lola Ford tervezasztalokat alig, szlcsatornkat pedig letben nem ltott. Eric Broadley ennek ellenre hitt abban, hogy a csapata ersebb lesz a Stewart-nl s a 107%-os szably sem fog gondot okozni nekik. A csapat kt piltja az F3000-bl tigazolt Ricardo Rosset s Vincenzo Sospiri lettek. A kapkodsnak az lett a vge, hogy egyikk sem tudta kvalifiklni magt s a pole pozcit r kridtl 11-13 msodpercre voltak lemaradva. A Brazil Nagydj eltt a MasterCard szerzdst bontott velk, a csapat pedig csfosan visszavonult.

1. hely, a 2077-es Honda RA107
2006-ban a Honda egy kielgt vadot produklt, szerzett 86 pontot, 4. lett a konstruktri bajnoksgban s egy remek futamgyzelmet is szerzett. Egy vvel ksbb azonban a legjobb eredmnyk egy 5. hely lett s sszesen 6 pontot szereztek. Az ok? RA107.
Amirt ez az aut kerlt a lista lre, az nem ms, mint a csapat elz vi szereplse, valamint az a tny, hogy a csapat 2006-os autjt megkap Super Aguri a 2007-es vadban csak a 4. versenyhtvgn kapott ki az idmrn a Hondtl.
A csapat technikai igazgatja a frissen rkezett Shuhei Nakamoto volt (azeltt csak motorokat tervezett), az autnak alig volt leszortereje s instabil volt a kanyarokban. Mindenfle megoldst kiprbltak az aut orrn, hogy javtsanak a helyzeten, de egyik sem tudta munkra brni az RA107-et.

|